Yhdistyksen historiaa

Yhdistys on perustettu vuonna 1966

12.4.1966 kokoontui joukko kiinteistöjen omistajia työnjohtaja Aatto Lehtimäen luokse, tarkoituksena perustaa Ylöjärvelle paikallinen omakotiyhdistys. Yhdistys päätettiin perustaa lähinnä kirkonkylää asukkaita varten ja nimeksi päätettiin valita Ylöjärven Omakoti- ja Kiinteistöyhdistys ry. Sittemmin vuonna 1981 nimi muutettiin nykyiseen muotoon: Ylöjärven Omakotiyhdistys ry.

Samalla perustettiin myös ensimmäinen toimikunta. Puheenjohtajaksi valittiin Aatto Lehtimäki, sihteeriksi Viljo Huotari ja jäseniksi Väinö Kivijärvi, Pentti Ruohonen, Olavi Häme, Harri Väisänen, Eero Kujansuu ja Eero Nieminen.

14.3.1967 Pidettiin Tampereen Säästöpankin tiloissa ensimmäinen vuosikokous, missä suunniteltiin säännöt ja muuta toimintaa. Ensimmäiseen hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Aatto Lehtimäki ja varapuheenjohtajaksi Pentti Ruohonen. Sihteeriksi Viljo Huotari ja jäseniksi Harri Väisänen, Väinö Kivijärvi, Eero Kujansuu, Olavi Häme, Esko Tanhuansuu, Atte Salmi, Antti Saarinen, Pentti Nieminen, Matti Lehvilä, Pentti Tulonen, Juhani Mikkola ja Eero Nieminen.

Yhdistys toimi alusta alkaen aktiivisesti mm. kunnan tie-, ostospaikka- ja kaavoitusasioissa. Omakotitalojen omistajat ottivat osoiteasiat käsiteltäviksi jo 1970, loppuvuoden kokouksessa. Tien nimeämisasiat otettiin ensimmäisen kerran esille vuosikokouksessa 17.3.1971. Osoiteasioiden takia pidettiin ylimääräinen kokous 6.4.1971 ja kokouksen päätöksellä puheenjohtajalle annettiin valtuudet viedä 23 tien nimiehdotukset kunnantoimistoon kunnan päätettäväksi - jotka kaikki siellä myös hyväksyttiin.

1966 yhdistys perusti Kotipihatoimikunnan, jossa oli mukana mm. puutarhuri Pekka Saarinen. Ensimmäinen Puutarhaliiton kotipihalaatta luovutettiin 1966 Anna ja Atte Salmelle, Hietasmäkeen.

1967 perustettiin naistoimikunta, puheenjohtajana Alli Morikka.

Alusta asti yhdistys on järjestänyt jäsenistölleen erilaisia yritys vierailuja, sekä retkiä koti ja ulkomaille. Vierailukohteita ovat olleet mm:

• Serlachiuksen Lielahden tehdas, Saarioinen, Lepaan Puutarhaopisto, Soppeenmäen TV-torni, Pasilan TV-studiot ja UKK-instituutti

Retkiä ja retkikohteita ovat olleet mm:

• Hanko, Kaustinen, Ähtärin eläinpuisto, ruskaretki Kainuuseen, Ilomantsi Pielinen ja Heinäveden luostari

Ulkomaan kohteita mm:

• Tukholma, Tallinna, Leningradi, Moskova ja Norja

Aatto Lehtimäki toimi yhdistyksen puheenjohtajana kolmekymmentä vuotta.

Puheenjohtaja, hallituksen jäsenet sekä muut luottamushenkilöt valitaan vuosittain yhdistyksen vuosikokouksessa.

Olette tervetulleita vireään asukasyhdistykseen.

Hallitus